Ritkán
akad lehetőség kortárs észt filmeket látni magyar mozikban, ráadásul ingyen.
Tavaly fedeztem fel magamnak az észt hetet, akkor sikerült megnéznem egy olyan
filmet, aminek a hangulata a mai napig kísért. Idén már vártam a rendezvény
sorozatot, ami három városban került megrendezésre, Budapesten, Debrecenben és
Szegeden. A filmek mellett nálunk egy irodalmi és zenés est is bekerült a
programba, de Budapesten például gasztronómiai meglepetésekben is
részesülhettek a rendezvényre látogatók. Sajnos nem tudtam az összes szegedi eseményen
részt venni, de így is sok élménnyel gazdagodtam.
Válogatás
Ülo Pikkov filmjeiből (Üres tér, Tik-tak, Zebra, The End, A test emlékezete,
Dialogos, Az élet íze, A majom éve, Bermuda)
Ülo Pikkov az észt animáció királya,
filmjei állandó vendégei a világ rangos animációs fesztiváljainak. Sokoldalú művészként
rendez, oktat és ír, egy animáció elméleti könyv szerzője. Szeretem az
animációs filmeket, és sokra értékelem a munkát, amivel megszületnek, de
ezúttal nem tudtam mire vállalkoztam. Nem elemezném most ki az összes
levetített rövidfilmet, amelyből három teljes hosszában megtekinthető az
interneten is. Közülük a fekete humorral megáldott, abszurd történetek néhány
másodperc után telítettek, őszintén alig vártam, hogy végük legyen. Nekem a
művészi vonal jött be, mint a Zebra (2015), de a barátnőm majdnem elaludt
rajta. A Zebra közvetlenül filmre rajzolt animáció. Nekem egyedül a címadó
állat nem hiányzott az egészből, mert az addigi absztrakt képek általa túl
direkt irányba mentek el. Gátat szabtak a szabad asszociációimnak. Abban
azonban mindketten egyet értettünk, hogy A test emlékezete (2011) rendkívül
nyomasztó volta ellenére kiemelkedő alkotás. A film a szibériai deportálások
áldozatainak állít emléket. Összességében nem volt könnyed szórakozás ez az
este, de a hangulatok széles spektrumát lefedte.
Pólusok
Polaarpoiss,
2016, észt játékfilm, 97’
Rendező: Anu Aun / Forgatókönyvíró: Anu Aun / Gyártó: Luxfilm
Rendező: Anu Aun / Forgatókönyvíró: Anu Aun / Gyártó: Luxfilm
Anu Aun neve a
Műszakváltás című rövidfilm kapcsán lehet sokaknak ismerős. A Pólusok az első
egész estés játékfilmje, s azt kell, hogy mondjam, elég jól sikerült. Feszes
tempó, kidolgozott karakterek, súlyos tartalom. Azonnal ható, sokáig maradó
érzelmek, s képek. Hazudnék, ha azt írnám, hogy nekem elég egy Hasselblad
kamera, és egy sötétkamra látványa ahhoz, hogy pozitívan álljak egy filmhez.
Azonban tény, hogy a fotográfia sokat segített abban, hogy közelebb engedjem a
történéseket magamhoz. Ráadásul akadt ott sok olyan fénykép is, ami nekem
kimondottan tetszett. A lufikra aggadott kiállítás egy romos épületben pedig
átértelmezte egy kicsit számomra az általában merev kiállítási rendszerekről
alkotott elképzeléseimet.
Matthias a Berlini Művészeti
Egyetemre készül, fotográfus szeretne lenni. Hannával egy villamoson
találkozik, a lány különcsége, szépsége és extravaganciája azonnal megfogja őt.
Hanna színésznő szeretne lenni, de bipoláris depressziós, ami azt jelenti, hogy
hangulata szélsőségesen ingadozik két állapot között. A betegség két határoló
pontja a mánia és a depresszió. Mániásan a világ a lábai előtt hever, akadályok
nem léteznek, sokszor szociális normák sem. A fizikai és szellemi szabadság és
szabadosság sokak számára lehet vonzó kívülről, amire érdemes rácsatlakozni. Ez
az állapot azonban törékeny. Hanna hamar kimerül, és a másik oldalon találja
magát, amikor nincs energiája semmihez, mindent borúsan lát, önmagát
értéktelennek, az életet pedig eldobandónak tartja. Bezárkózik, érzelmileg és
gondolatilag beszűkül.
Hanna és Matthias kapcsolata követi
a lány hangulati váltásait. Egy bulis este azonban mindent megváltoztat, a
közöttük levő bizalom álma egy csapásra szertefoszlik. A lány máshol próbál meg
vigaszra lelni, büntet, saját magát éppúgy, mint Matthiast. A fiú az ő
olvasatában elárulta őt, amire persze nem mentség, ahogy tovább sodródik az
eseményekkel.
Matthiast végül a rendőrök viszik el a
buliból. Ahhoz, hogy ne csapják ki a suliból, és valóra tudja váltani
fotográfusi ambícióit, ellopja, és magára ölti a lány betegségét. Gyógykezelésre
utalják egy zárt intézetbe. Az intézetben áldatlan állapotok uralkodnak. Szeretném
elhinni, hogy amit megtapasztalok a vásznon, az csak egy film, és nem egy
általános valóság. Mocsok, erőszak, és gyógyszerek.
A filmet nem mesélem tovább. Inkább
elidőznék még azokon a kérdéseken, amik foglalkoztatnak vele kapcsolatban.
Létezhet-e egy ilyen történetben feloldozás? Vagy boldog befejezés? Hogyan
hihetünk a gyógyszeres kezelések létjogosultságában? Minden esetben a
gyógyszer-e a leghatékonyabb megoldás? Mennyiben lehet önként vállalni egy
pszichiátriai betegséget, és kijátszani ezzel egy rendszert? Mennyi esélye van
egy pszichiátriai betegségben szenvedő embernek egy teljes életre? S valóban
nagyobb szabadsággal él-e egy bipoláris depressziós, aki az érzelmeknek sokkal
szélesebb skáláját tapasztalhatja meg, mint egy olyan ember, akinek ezt soha
nem kell átélnie?
Egy biztos, kár lett volna ezt a filmet
kihagyni. Intelligens megközelítés, aktuális társadalmi kérdésfelvetések
jellemzik az egyén szintjén. Két fiatal szemén keresztül látjuk a világot, de
az egész sokkal több, mint egy egyszerű fejlődés- vagy felnövekvés történet.
Zavarba
ejtő napok
Päevad,
mis ajasid segadusse, 2016, észt játékfilm, 105'
rendező:
Triin Ruumet / Forgatókönyvíró: Triin Ruumet és Grete Varta / Gyártó: Kinosaurus Film
Triin Ruumet a Zavarba
ejtő napokkal elsőfilmes rendezőként elnyerte a zsűri különdíját Karlovy
Varyban, hazájában pedig a legjobb észt filmnek választották. Sajnos az én
tetszésemet nem nyerte el, rettenetesen unatkoztam rajta. Az eleje jól indult,
hangulatteremtő művészi hatású képsorokkal, de nagyjából ennyi volt, ami
lekötötte belőle a figyelmemet. Ráadásul ezen képsorok egy része később is
visszatért, számomra teljesen indokolatlanul. Az egész film teljesítményét
hullámzónak ítéltem. A történet a 90-es évek második felében játszódik
Észtországban, vidéken, ahol virágzik az illegális fakitermelés, és jövőkép
nélküli, önmagukkal mit kezdeni nem tudó fiatalok tengődnek. A főszereplő Allar
is csak céltalanul sodródik a lassan csordogáló eseményekkel. Nagyjából ennyi,
habár a fiatal rendező érdemeit, a pontos korrajzát egy személyes történeten
keresztül bemutatva nem vitatom. Viszont egy percig sem estem zavarba, még
akkor sem, amikor belecsöppentem egy kutya születésnapi partijába.