Egyik nap a múlt héten nagy meglepetés
ért. Piros masnival átkötve Szimler Bálint és Rév Marcell filmjét, a kétlemezes
Balaton Methodot kaptam ajándékba. Az egy az egyben közösségi finanszírozású
zenei film ugyan 2015-ös, de még nem láttam. Néhány alkalommal levetítették a
Belvárosi Moziban, de sajnos akkor nem tudtam elmenni megnézni. A DVD-t idén
februárban adták ki, s csak néhány helyen lehet kapni az országban. Amikor előbújt
a csomagolásból szinte ujjongtam.
A tok maga is egy kisebb remekmű, jó
kézbe venni, elidőzni rajta. Azonnal próbáltam beazonosítani az elülső külső borítón
levő énekeseket, zenészeket. Harcsa Veronikát találtam meg először, mondjuk
csalás, mert tudtam neki ott kell lennie, hisz a Bin-Jip zenekar Heavy c. száma
megtalálható a filmben. Annak idején a közösségi oldalán posztolt róla a
zenekar, és Veronika is. A többiek közül sokan okoztak fejtörést, mert hiába a
minőségi zene, minden hazai együttest én sem ismerhetek, követhetek. A lemezek
felületén található balatoni hangulatokat megidéző rajzok valamiért Varró
Dániel Túl a Maszat-hegyen c. mesejátékát juttatták eszembe. Ahhoz is jó
emlékeim kötődnek.
A filmben közel húsz magyar zenekar
(Elefánt, Fran Palermo, Hó Márton és a Jégkorszak, Akkezdet Phiai & Amoeba,
Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, Kamikaze Scotsmen, Bin-Jip, Dirty
Flow Club, Subscribe, Quimby, Middlemist Red, Punnany Massif, Mindenkinek
megvan a maga története (Egyed Péter), Napra, W.H., Soerii & Poolek,
Bajdázó), valamint több száz további zenei partner összefogása révén tehetünk
egy közel másfél órás audiovizuális utazást a Balaton körül. Minden zenekar egy
számot ad elő, különböző ismert, és kevésbé ismert balatoni helyszíneken. Sok dalt
külön erre az alkalomra írtak, vagy hangszereltek át. Első megtekintés után
beleszerettem a filmbe, s úgy gondoltam írnom kell róla, mert a környezetemben
is méltatlanul kevesen ismerik. Egy-egy klip önmagában is minden fórumon
megállná a helyét, de így a Balaton festői környezetével, és életképeivel
összefűzve a film méltó példája annak, hogy kreatív emberek összefogásával
milyen magas színvonalú dolgokat lehet létrehozni. Nemcsak az egyedi ötletek
zseniálisak benne. A sokszor meghökkentő, nem szokványos, de mindenképpen
hangulatkeltő képi világ mellett még a hangmérnöki munkát is kiemelném. A
spontán alakult, és a filmbe belevágott kisebb epizód jelenetek is kiválóan
élnek együtt a film egészével. Egyszerre látunk eredményt, és egy alkotói folyamatot,
ami ehhez a kimagasló eredményhez vezet.
Hosszú lenne a bejegyzés, ha az összes zenekar
klipjét szubjektíven kielemezném, ezért inkább csak szemezgetek közülük. A már
említett Bin-Jip anyag például egy kompon lett felvéve a Balaton közepén. A
kompot befordították a lemenő nap előterének. A zenekart a Talamba Ütőegyüttes
kíséri, a komppal átkelő különböző régebbi típusú autókon (pl. Wartburg, Polski
Fiat) dobolva, ki-ki a maga egyéniségének, avagy kedvének és a koncepciónak
megfelelően. A Bin-Jip zenekar klipjét Hajnal István és Deák Tamás Reszket a
Hold a tó vízén c. szerzeménye vezeti át a Kamikaze Scotsmen Das Land c. száma
után. Ezeket számomra elsősorban a Művészetek Völgye Fesztivál köti össze. A
Das Land c. számot ugyanis egy Kapolcshoz közeli erdőben vették fel, a Reszket
a Hold a tó vízén dallama pedig egy a fesztiválról látásból ismert férfi
előadásában hangzik el. Ugyanakkor Harcsa Veronika néhány éve a jazz udvar
házigazdája a Művészetek Völgyében, ahol két éve a Bin-Jip zenekar koncertjén
az első sorban gyűjtöttem az élményeket.
Aki követte a blogom beszámolóját a
tavalyi Művészetek Völgye Fesztiválról, az most biztosan nem lepődik meg azon,
ha a W.H. zenekart hozom fel másodjára. Shakespeare egyik szonettjét (Where art
thou, Muse ) akkor Sena, Németh Jucival és Harcsa Veronikával együtt adta elő,
a filmben a Bajza Utcai Általános Iskola gyerekei kísérik. A gyerekek előbb
elszavalják egy katonai sátorban magyarul a szonettet, majd elhangzik maga a
dal eredeti nyelven. A fényváltások technikai értelemben kimondottan
bonyolultak ebben a klipben. A kinti, kerti jelenetek látványa ismét a
Művészetek Völgyét juttatta eszembe, amikor a Golan koncertjén egy fán
keresztül szűrve hozzám érkező fényhatások teljesen elvarázsoltak a hangfürdőzés
közben. A werk filmben a gyerekek arról beszélgettek, hogy milyen izgalmas
lenne, ha hirtelen megjelennének a forgatási helyszín házigazdái, akik mit sem
tudtak az egész felvételről. A valóságban persze az egyik stáb tag nyaralójában
voltak, de ez a gyermeki fantázia nekem hozzáadott még egy jelentés réteget a
klip sejtelmes világához.
Sokat tudnék még írni az egyes
klipekről, főleg, hogy megnéztem az extrákat is. Az első DVD tartalmazza az
alkotói és hangmérnöki audiokommentárokat, a második a werk felvételeket, és a
vágatlan videókat. Mindegyik klip számos meglepetést tartalmazó külön kis világ,
amik együttese egy jól működő mini univerzumot hoz létre. Néhányatokban talán
felmerülhet a kérdés, hogy ennyi különböző zenei anyag, és megközelítési mód
hogyan állhat össze egy egységes egésszé. A válasz a Balatonnak, és magának a
zenének a természetében rejlik. Szinte mindenkinek jelentenek valamit.