2018. március 16., péntek

Balaton Method /kétlemezes DVD, 2018/


Egyik nap a múlt héten nagy meglepetés ért. Piros masnival átkötve Szimler Bálint és Rév Marcell filmjét, a kétlemezes Balaton Methodot kaptam ajándékba. Az egy az egyben közösségi finanszírozású zenei film ugyan 2015-ös, de még nem láttam. Néhány alkalommal levetítették a Belvárosi Moziban, de sajnos akkor nem tudtam elmenni megnézni. A DVD-t idén februárban adták ki, s csak néhány helyen lehet kapni az országban. Amikor előbújt a csomagolásból szinte ujjongtam.

A tok maga is egy kisebb remekmű, jó kézbe venni, elidőzni rajta. Azonnal próbáltam beazonosítani az elülső külső borítón levő énekeseket, zenészeket. Harcsa Veronikát találtam meg először, mondjuk csalás, mert tudtam neki ott kell lennie, hisz a Bin-Jip zenekar Heavy c. száma megtalálható a filmben. Annak idején a közösségi oldalán posztolt róla a zenekar, és Veronika is. A többiek közül sokan okoztak fejtörést, mert hiába a minőségi zene, minden hazai együttest én sem ismerhetek, követhetek. A lemezek felületén található balatoni hangulatokat megidéző rajzok valamiért Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen c. mesejátékát juttatták eszembe. Ahhoz is jó emlékeim kötődnek.


A filmben közel húsz magyar zenekar (Elefánt, Fran Palermo, Hó Márton és a Jégkorszak, Akkezdet Phiai & Amoeba, Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, Kamikaze Scotsmen, Bin-Jip, Dirty Flow Club, Subscribe, Quimby, Middlemist Red, Punnany Massif, Mindenkinek megvan a maga története (Egyed Péter), Napra, W.H., Soerii & Poolek, Bajdázó), valamint több száz további zenei partner összefogása révén tehetünk egy közel másfél órás audiovizuális utazást a Balaton körül. Minden zenekar egy számot ad elő, különböző ismert, és kevésbé ismert balatoni helyszíneken. Sok dalt külön erre az alkalomra írtak, vagy hangszereltek át. Első megtekintés után beleszerettem a filmbe, s úgy gondoltam írnom kell róla, mert a környezetemben is méltatlanul kevesen ismerik. Egy-egy klip önmagában is minden fórumon megállná a helyét, de így a Balaton festői környezetével, és életképeivel összefűzve a film méltó példája annak, hogy kreatív emberek összefogásával milyen magas színvonalú dolgokat lehet létrehozni. Nemcsak az egyedi ötletek zseniálisak benne. A sokszor meghökkentő, nem szokványos, de mindenképpen hangulatkeltő képi világ mellett még a hangmérnöki munkát is kiemelném. A spontán alakult, és a filmbe belevágott kisebb epizód jelenetek is kiválóan élnek együtt a film egészével. Egyszerre látunk eredményt, és egy alkotói folyamatot, ami ehhez a kimagasló eredményhez vezet.

Hosszú lenne a bejegyzés, ha az összes zenekar klipjét szubjektíven kielemezném, ezért inkább csak szemezgetek közülük. A már említett Bin-Jip anyag például egy kompon lett felvéve a Balaton közepén. A kompot befordították a lemenő nap előterének. A zenekart a Talamba Ütőegyüttes kíséri, a komppal átkelő különböző régebbi típusú autókon (pl. Wartburg, Polski Fiat) dobolva, ki-ki a maga egyéniségének, avagy kedvének és a koncepciónak megfelelően. A Bin-Jip zenekar klipjét Hajnal István és Deák Tamás Reszket a Hold a tó vízén c. szerzeménye vezeti át a Kamikaze Scotsmen Das Land c. száma után. Ezeket számomra elsősorban a Művészetek Völgye Fesztivál köti össze. A Das Land c. számot ugyanis egy Kapolcshoz közeli erdőben vették fel, a Reszket a Hold a tó vízén dallama pedig egy a fesztiválról látásból ismert férfi előadásában hangzik el. Ugyanakkor Harcsa Veronika néhány éve a jazz udvar házigazdája a Művészetek Völgyében, ahol két éve a Bin-Jip zenekar koncertjén az első sorban gyűjtöttem az élményeket.


Aki követte a blogom beszámolóját a tavalyi Művészetek Völgye Fesztiválról, az most biztosan nem lepődik meg azon, ha a W.H. zenekart hozom fel másodjára. Shakespeare egyik szonettjét (Where art thou, Muse ) akkor Sena, Németh Jucival és Harcsa Veronikával együtt adta elő, a filmben a Bajza Utcai Általános Iskola gyerekei kísérik. A gyerekek előbb elszavalják egy katonai sátorban magyarul a szonettet, majd elhangzik maga a dal eredeti nyelven. A fényváltások technikai értelemben kimondottan bonyolultak ebben a klipben. A kinti, kerti jelenetek látványa ismét a Művészetek Völgyét juttatta eszembe, amikor a Golan koncertjén egy fán keresztül szűrve hozzám érkező fényhatások teljesen elvarázsoltak a hangfürdőzés közben. A werk filmben a gyerekek arról beszélgettek, hogy milyen izgalmas lenne, ha hirtelen megjelennének a forgatási helyszín házigazdái, akik mit sem tudtak az egész felvételről. A valóságban persze az egyik stáb tag nyaralójában voltak, de ez a gyermeki fantázia nekem hozzáadott még egy jelentés réteget a klip sejtelmes világához.

Sokat tudnék még írni az egyes klipekről, főleg, hogy megnéztem az extrákat is. Az első DVD tartalmazza az alkotói és hangmérnöki audiokommentárokat, a második a werk felvételeket, és a vágatlan videókat. Mindegyik klip számos meglepetést tartalmazó külön kis világ, amik együttese egy jól működő mini univerzumot hoz létre. Néhányatokban talán felmerülhet a kérdés, hogy ennyi különböző zenei anyag, és megközelítési mód hogyan állhat össze egy egységes egésszé. A válasz a Balatonnak, és magának a zenének a természetében rejlik. Szinte mindenkinek jelentenek valamit.