2018. április 18., szerda

Áfra János: Két akarat /verseskötet, Kalligram, 2015/

           Áfra János költő, és Lázár Domokos énekes, dalszerző, gitáros estjére viszonylag későn érkeztem a Jazz Kocsmába, de még sikerült ülőhelyet találnom. A költő Rítus című új kötetének bemutatója kapcsán léptek együtt színpadra.

            Áfra Jánost korábban nem ismertem. Első két verseskötete a Glaukóma és a Két akarat címet viseli. A Glaukóma 2012-ben jelent meg, s számos rangos díjat hozott a költő számára. Lázár Domokosról viszont tudtam, hogy neve a Pegazusok Nem Léteznek, és az Esti Kornél zenekarokhoz is köthető. A Pegazusok Nem Léteznek zenekarra a Társasjáték című számuk miatt figyeltem fel. Ráadásul néhány évvel ezelőtt Kapolcson, Palya Bea egykori udvarában, részt is vettem egy koncertjükön.

            Az estet a kocsmában egy rövid felvezetés után máris a felolvasás követte. A versek közötti teret zene töltötte meg, személyes hangulatuk, reflexióik hol szorosan, hol lazábban illeszkedtek egymásba. A zene terén a saját dalok mellett néhány feldolgozás (Kispál és a borz, Trabant, Pink Floyd) is elhangzott. A felolvasott versekben pedig a rítus fogalma sokféle megközelítésben jelent meg. Hozzám a személyesebb hangvételű költészet azonban jóval közelebb áll, ezért az est végén úgy döntöttem, hogy a szerző Két akarat című kötetét viszem haza magammal. Jól választottam. A Két akarat első olvasásra elnyerte tetszésem. A Jazz Kocsmában olvastam ki másnap, még Puskás Dániel kötetének bemutatójára várva.

            A következő néhány bekezdés puszta értelmezés, és nem biztos, hogy megközelíti a valóságot. Ez inkább az én valóságom, és nem a költeményeké. Ráadásul felmerül bennem mindig a kétely „verselemzés” során, mely abból adódik, hogy nem feltétlenül azonos a szerző a versek alanyával. Most azonban az történt, hogy mindent elhittem a verseknek. Talán mert a felolvasó est után olyan képet kaptam róluk és a költőről, hogy el is akartam hinni. A képzőművészeti alkotások által ihletett versek is kellő mértékben kapcsolódnak a kötet tematikájához. A Két akarat hat ciklusból áll, egyfajta időbeli, gondolati rendszerre fűzve. A Gyermek és póráz egyszerre távolságtartó visszanézés, és egyben bizonyos mértékben visszatérés is a gyermekkorba. Ahol a felnőttek korlátozó akaratával szemben próbál a gyermeki vágy utat törni magának. Ahol a család megfelelés, és az ártatlanság csak addig létezik, amíg nem nevezzük nevén. Ahol az élet mellett már erőteljesen jelen van a halál, és sajnos nem csak gondolati szinten. Jelen van a pólusok körforgása is, amiben eljuthatunk a saját születésünktől egy új élet megszületéséig. A szokatlan ritmusok és sortörések többféle értelmezési lehetőséget is nyújtanak az egyes versekhez. Általában nem szeretem a szabad versformát, ami számomra inkább tört próza. A tömörített képek ellenére sem nyújt ez a szabadság akkora élvezetet nekem olvasás közben, mint a ritmusokba kötött versek esetén. Ebben a kötetben a versek azonban lüktettek, így elmélyedtem bennük, s együtt lélegeztem a képekkel.

            A keresés ritmusában a családot elhagyó gyermekből hazatérő felnőtt válik. Megjelennek benne az első szerelmek, és az első szakítások, csalódások. Itt a szerelmesek eltérő akaratai feszülnek egymásnak, elgondolkoztatva a megismerés határain. Továbbra is jelen van benne az élet és halál véglegességén túl a folyamatos egymásba alakulás. Láthatjuk az erdőt az élet, és mint „kőerdő” a halál szimbólumaként. A Kétfajta szeretet főleg a szerelem lehetetlenségét ragadja meg. Itt már egy a döntéseiért, választásaiért, kapcsolataiért felelősséget vállaló férfi bizonyosságai és egyben bizonytalanságai jelennek meg. Az üresség ígérete a múltbeli akaratok jelenben való megjelenésének, esetleg jövőbe való kivetüléseinek idézetei. Témaválasztásában olykor előremutat az Aki végez versei felé. A társ szükségként, kényszerként, de megváltóként is felfedezhető benne.

            A Ha most kezdenénk ciklus falakat állít a szerelmesek közé. A szerelem is, mint bérgyilkos ront benne ránk, s rá kell ébrednünk, hogy a szeretetet mindenki másként éli és adja át. Az Aki végez egyfajta összegzés gyanánt a gyerekkori egység megélésétől átvezet az egykori én alakjaink önmagunkban való megtalálásának lehetetlenségéig. Csak a hiány marad bennünk utánuk. Ez is egyfajta halál, miközben az én mindig csak egy múlt és jövő közé szorult pillanat. Egy olyan pillanat, ami ennek ellenére mindig jön valahonnan és törekszik valami felé.

Az est után, a magyar költészet napja alkalmából én is elhelyeztem két rövid verset, és egy versrészletet a munkahelyemen. Áfra János sorait választottam hozzá a Két akaratból. Számomra ez fontos küldetés volt. Becsempésztem a kortárs költészetet a természettudományok házába. Remélem sikerült felkeltenem iránta az érdeklődést.