2018. április 15., vasárnap

Asperger /koncert, Jazz Kocsma, Szeged/


            Van Szegeden egy hangulatos kis kocsma, ahol a szörpök mellett izgalmas zenei és irodalmi estekkel is olthatjuk szomjunkat. Eddig is sokszor megfordultam ott, de ezen a héten három egymást követő napon is lementem, mert nem tudtam ellenállni a kínált programoknak.

A hétfői olasz zenekarban a női nagybőgős vonzott, aki a lelke, és a motorja az egész formációnak. Úgy éreztem a kíváncsiságom sokkal erősebb, mint az interneten egyszer meghallgatott zenéik kezdeti idegensége. Ráadásul nem elhanyagolható szempontként még azzal is tudtam győzködni magam, hogy nem minden nap juthatok hozzá egy ilyen változatos zenei műfajokat egybeolvasztó olasz bandához. Ezen felül az is megfordult a fejemben, hogy ez a koncert valamilyen kárpótlást is nyújthat egy, a hangerő miatt korábban kihagyott orosz női folk-rock-punk zenekarért.
 
Catarina Palazzi Sudoku Killer Asperger


A Catarina Palazzi Quartetből alakult Sudoku Killer 2007-ben jött létre Rómában. A zenekar tagjai: Catarina Palazzi (nagybőgő), Giacomo Ancillotto (gitár), Maurizio Chiavaro (dob) és Sergio Pomante (szaxofon). Most májusban megjelenő harmadik lemezük kapcsán indultak európai turnéra, melyben még a szegedi állomás mellett Pécs szerepelt magyar helyszínként. Az Asperger címet viselő lemez címében igazából előremutat a következő albumuk felé, aminek kompozíciói szervesen kapcsolódni fognak pszichiátriai kórképekhez. Mindenesetre ezt nem tudtam egészen addig, amíg a koncertről hazaérve ki nem bontottam az albumot, és el nem olvastam mellé a kísérő sorokat. A rossz/gonosz személyiségjegyekkel felruházott Disney figurák helyett, így az Asperger szóba kapaszkodva a koncertbe sokszor képzeltem szélsőséges érzelmeket és hangulatokat, amint halk dallamok és szólamfutamok ütköztek hangos, számomra kiszámíthatatlan zenei hangzatokkal, amik legtöbbször a szaxofonhoz, ritkábban a dobhoz voltak köthetőek. Nem is gondoltam, hogy ennyiféle hang rejlik egy szaxofonban, ha nem „rendeltetésszerűen” szólaltatják meg. Mondjuk, ha szívják, és nem fújják. A sokszor ismétlődő és gyorsuló monoton hangok nekem a hétköznapok folyását juttatták eszembe, amikor nincs idő megállni. Vagy ha meg is állunk, elsodornak. A körülmények, az emberek, vagy a saját magunk által alkotott akadályok, korlátok. Ezekkel a képzelt társításokkal lehet nem is jártam annyira távol annak megélésétől, hogy a zenei üzenet egy része szerint nem mindig a jó győzedelmeskedik a gonosz felett. Az üzenet további részei azonban azt is magukban hordozzák, hogy ha lehetőségünk van megismerni ezt a sokféleképpen definiálható gonoszt, akkor megváltoztathatjuk viszonyulásunkat hozzá, és ezáltal talán már nem fog minket halálra rémíteni. A lemez a leírás szerint 5 kompozíciót tartalmaz. 5 Disney mese szereplőin keresztül filozofál zenei eszközökkel a jóról és a rosszról, és mindarról, amit ezek a fogalmak jelenthetnek az egyes embereknek a személyiségfejlődés tükrében.

Kedden Áfra János költő, és Lázár Domokos énekes, dalszerző estjén vettem részt. Szerdán pedig Puskás Dániel költő kötetbemutatóján jártam, ahol én képviseltem egy személyben az érdeklődő közönséget. Ennek ellenére a kötetbemutató nem szokványos módon, de lezajlott, amiért utólag is nagyon hálás vagyok. Az irodalmi estekről és a kötetekről majd a későbbiekben olvashattok.