2018. május 29., kedd

Filmfesztivál Szegeden

Nagy örömömre van Szegednek is egy filmfesztiválja, a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, ami idén második alkalommal került megrendezésre a Belvárosi Moziban. Tavaly sajnos lemaradtam róla, és idén is csak olyan idősávokban értem rá a fesztivál négy napja alatt, hogy a versenyfilmek közül egynek a vetítésére sem tudtam elmenni. Viszont annál több versenyen kívüli, de a szervezők szerint megnézésre méltó kisjátékfilmet, animációs filmet és kísérleti filmet láthattam. Már a fesztivál kezdő napján beszereztem a programfüzetet, és próbáltam a filmekből kiragadott képek, és a rövid (néha csak 1-2 mondatos) tartalmi leírások alapján kitalálni, mire is számíthatok. Azt kell, hogy írjam, a képzeletem eléggé szegényesnek bizonyult. A számomra nagyon jónak vélttől, a brutálisan élvezhetetlenig, mindenféle film előfordult a kínálatban.

A szegedi születésű operatőr, Zsigmond Vilmos (1930-2016), 1978-ban a Harmadik típusú találkozások című Steven Spielberg filmmel nyerte el a legjobb operatőrnek járó Oscar-díjat. Pályafutása alatt több mint hatvan filmet készített szerte a világban. Ezt a fesztivált munkásságának elismeréséül hívták életre. Szellemiségének követése egy közvetlen és szakmailag igényes filmfesztivált hozott létre.


A fesztivál nyitónapján megtekintett versenyen kívüli kisjátékfilmek nem gyakoroltak túl nagy hatást rám. Erre a szekcióra körülbelül 10-12 néző ült be, a bemutatott alkotások vegyes fogadtatásban részesültek. A Balatoni jég című filmben a téli táj felébresztette bennem egy balatoni fotózás emlékét, de ez sem a film erénye volt, hanem inkább a festői környezeté. A szekcióban még a Jota című spanyol alkotásban volt a legtöbb fantázia, de úgy gondolom ki lehetett volna hozni abból is jóval többet.

Az információs programok között kapott helyet egy 2017-es mexikói nagyjátékfilm is, a Los Años Azules (A kék évek, The Blue Years), Sofía Gómez-Córdova rendezésében. Messze kiemelkedett az általam látott filmek mezőnyéből, sőt ki merem jelenteni, hogy az egyik legjobb film volt, amit az idén eddig láttam. Tartalmi ismertető nem volt róla a programfüzetben. A filmből kiragadott kékes árnyalatú képen, ami végül becsalogatott a moziba, egy meglehetősen romos ház belső udvarában egy szürkés macska látható. Úgy látszik ez a kép másokat nem állított maga mellé, mert én voltam az egyedüli nézője ennek a filmnek, ami szerintem egy ilyen jellegű filmfesztiválon igencsak luxus. Utólag kicsit bosszús is vagyok miatta, mert szerintem ez a film messze több figyelmet érdemelt volna. A történet nem nagy ívű, a cselekmény is mindvégig az omladozó házban zajlik, mégis erős érzelmi és hangulati tartalma van a filmnek. Néhány fiatalról szól, akik ebben a házban élnek. Keresik magukat, feszegetik határaikat, valamint próbálnak értelmet adni az életüknek. A ház akár a biztonság szimbóluma is lehetne számukra, a mini-társadalmukat összetartó erő, de mindegyikük tudja, hogy csak egy átmeneti menedék. Ha jól ki tudják használni a benne rejlő lehetőségeket, nagyobb eséllyel válhatnának később a társadalom felelősségteljes polgáraivá. Egyikük sincs könnyű helyzetben. Olyan terheket cipelnek, amik a megbélyegzettségükből táplálkoznak. A maguk módján megküzdenek azért, hogy elfogadják őket és be tudjanak illeszkedni a házon túli világba. Hol van ebben az egyén boldogulásának útja? Lehet-e boldog az egyén a társadalom perifériáján? Érzékeny, szerethető karakterek, én könnyen tudtam velük azonosulni a képi nyelv és forma segítségével. Nemcsak a ház, hanem a szobáikba (az életükbe) ki-be járó macska is szimbolikus jelentésű, talán a szabadság megjelenítésének gondolati és képi eszköze. S hogy sikerül-e átlépnie a fiataloknak a ház küszöbét? S hogy ez mennyire a szabad választásuk eredménye? Ezekre az örök érvényű kérdésekre és problémákra mutat rá nagyon finoman, az érzelmek felől megközelítve ez a balladisztikus hangvételű, egészen különleges alkotás. Kiemelném még a filmben elhangzott zenéket, amik csak tovább árnyalják a gazdag érzelmi szinteket. Összességében ínyenceknek ajánlom. Olyanoknak, akik nem riadnak vissza egy lassabb tempójú elbeszéléstől, akik szeretik a hangulatfestő átvezető képsorokat, és az érzelmi szituációkat.


Lehet, hogy itt kellett volna aznapra abbahagynom a mozizást, de hazudnék, ha azt állítanám, hogy a versenyen kívüli animációs filmek nem tetszettek. Erre a blokkra közel 30 ember ült be, de az animációs filmek után vetített kísérleti filmek erősen megrostálták a mezőnyt, és nagyjából 10-12 ember tartott ki végig. Az animációs filmek így együtt vetítve tetszettek, mert láttam hány különböző technikai megoldást értenek az alkotók alatta. Szerintem színes volt a felhozatal, még ha a téma megválasztásában néhány nem is volt kimondottan újszerű. Talán Szucher Ágnes Tudod, mitől félek? című alkotása tetszett tematikailag a legjobban, kivitelezésben pedig Szász Lilla Duir című animációja állt hozzám a legközelebb. Utána a kísérleti filmeket nézve bizony eszembe jutott, hogy jövőre én is nevezek valamivel ebben a kategóriában. Erősen próbára tette a türelmemet ez a szekció, mert még egyesével évente néhány hasonló filmet megnézek, de így egymás után nagyon untam őket. S hiába kerestem a kísérletet a filmkockák között és mögött, a szándékot néha megleltem ugyan, de összességében nem kaptam semmit tőlük. Erőltetettek voltak, túlgondoltak, lélektelenek.

A fesztiválról, a nyertes filmekről és alkotókról bővebb információt a Belvárosi Mozi honlapján találhattok. Remélem, később találkozhatunk ezekkel az alkotásokkal szélesebb körben is. Főleg A kék éveknek drukkolok.