2019. május 19., vasárnap

Elvárások szorításában – Interjú Dr. Almási Kittivel

Dr. Almási Kitti (fotó: Nánási Pál)
Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus előadásaival, könyveivel és youtube csatornájának vlog videóival néhány hónapja kezdtem el intenzívebben ismerkedni. Úgy éreztem közvetlenségükkel személyesen megszólítanak, emberi történeteik pedig mélyen hatnak rám. Felkértem egy interjúra, s kaptam is tőle néhány percet a szegedi előadása előtt. Nagyon izgultam, hogy fogok-e tudni élni ezzel a lehetőséggel. A beszélgetés számomra végül hatalmas élmény volt, elsősorban amiatt a koncentrált figyelem miatt, amelyben részesültem. Erről is tudnék egy teljes bejegyzést írni, de az nem a nyelvi kifejező eszközökről szólna. S ha már nyelv, alig tudtam kimondani a szakpszichológus szót rögtön az első kérdésemben…


Hogyan lesz egy klinikumban dolgozó szakpszichológusból termeket megtöltő népszerű előadó?

Tulajdonképpen az előadásokat, vagy azoknak a hangulatát mindig szerettem. S nyilván kiskoromban nem pszichológiai előadásokat tartottam, hanem amiben tudtam felléptem, tehát azért én mindig ilyen kis szereplős voltam. Hegedültem, táncoltam, balettoztam, éppen ami. Amikor a Ph.D.-t végeztem akkor hozzászoktam ahhoz, hogy nagyon sok előadást tartsak. Később egy véletlen folytán sokszor rádióban, tévében nyilatkoztam, és így jöttek aztán az előadások. Ezek valójában színesítik azt a palettát, ahol az ember azt éli meg, hogy hogyan adjon valakinek. Ugye természetes, hogy egy magánrendelésen egy-egy embernek, vagy egy-egy párnak lehet adni, de nekem mindig is nagyon vonzó volt az a műfaj, ahol egy időben sok embernek lehet adni. Igaz, hogy alapszinten, de legalább az ismeretterjesztés szintjén.

Ma esti előadásának a címe Elvárások szorításában. Melyek azok az elvárások, amik a leginkább szorongatnak bennünket?

Én abból indultam ki, hogy úton-útfélen a legapróbb dolgokban is van egy ilyen elvárás. Már abban is, hogyan nézzen ki az ember, hogy hogyan válaszoljon, hogy hogyan mosolyogjon, hogy hogyan egyen. Egészen a hétköznapi szintű elvárásokról és megfelelésekről szeretnék beszélni, és aztán az olyan nagyobb volumenű dolgokról is, mint akár egy gyerekvállalás. Mikor történjen, történjen-e. Hogy milyen hivatást válasszon magának egy gyerek. Hogy hogyan viselkedjen a társadalomban egy nő, és egy férfi, s hogy milyen szerepeink vannak ilyen értelemben. Az anyaságról is ebben a tekintetben. Tehát tulajdonképpen a tényleg pici hétköznapi dolgoktól szeretnék eljutni az egészen nagy társadalmi szerepvállalásokig. Hogy mi mindenre hat ki az, hogy egy elvárás szorít minket, és aztán hogy az annak való megfelelésben sokszor elveszítjük magunkat.

Mennyire függnek össze a külső elvárások azzal a képpel, amit magunkról mutatunk?

A kettő szerintem összefügg, merthogy nyilván egy ilyen felgyorsult világban kevésbé a mélység a lényeg, tehát nem az egyén a fontos, hanem nagyon sokszor csak a produktum, vagy a látszat. Ebben az értelemben sokszor alkalmazkodunk azzal, hogy tényleg nem magunkat mutatjuk meg, hanem azokat az elvárt válaszokat adjuk, amik miatt a legnagyobb eséllyel egy pozitív visszacsatolásra számíthatunk.


Több népszerű könyvnek is szerzője és társszerzője. Melyik a kedvenc saját könyve? S mit ajánlana más szerzőktől?

A sajátok közül is van kedvenc, a Bátran élni, ez szólt a leginkább a szívemből. Ebben volt a legtöbb saját élmény, ezt kevésbé fejből, mint inkább szívből írtam. A többit is nagyon szeretem, de a többit inkább az ihlette, hogy mivel találkozom a rendelőben. Egyébként rengeteg könyvet szeretek, én Ancsel Évát szeretem, tehát mondjuk tőle a Százkilencvennégy bekezdés az emberről az egyik alapművem volt régen.

Egy kis asszociációs játékra invitálnám. Mondok néhány szót, könyv, illetve film címet. Mi jut először az eszébe róluk?
Fehér (Krzysztof Kieslowski)
Szürke
Csokoládé (Joanne Harris)
Keserű
Ismeretlen barátom (Sławomir Mrożek)
Idegen
Prozac-ország (Elizabeth Wurtzel)
Pszichiáter
A nevetés és felejtés könyve (Milan Kundera)
Mosoly
Utas és holdvilág (Szerb Antal)
Holdfény
Lopott szépség (Bernardo Bertolucci)
Ártatlanság
A boldogság ára (Lee Daniels)
Drága
A kis herceg (Antoine de Saint-Exupéry)
Bölcsesség
Micimackó (A. A. Milne)
Édes

Milyen új kihívásokat tartogat még számára ez az év?

Most szeretnénk az Elvárások szorításából egy könyvet összerakni, merthogy ez mindig ilyen, hogy egy előadás szintjén összeszedi az ember a gondolatait, vagy jó pár történetet, de azért ebben jóval több van. Rengeteg olyan terület van, amiről nem lehet egyszerűen beszélni 90 percen belül. Aztán van egy saját külön tervem, ami különböző emberi történetekről, novellákról szólna. Ezt már nagyon régen dédelgetem, de majd meglátjuk, hogy mikor tudom elkezdeni - hogy idén-e vagy jövőre - ez egy picit távolabbi terv.