2019. július 8., hétfő

5. Salföldi Dalföld (2019. július 5.)


            Sajnos idén nem tudok eljutni a Művészetek Völgyébe, de sok jó művészeti fesztivál van Magyarországon, amik a részemről még felfedezésre várnak. A Salföldi Dalföldön egy szerencsés egybeesés következtében három évvel ezelőtt már egy koncert meghallgatása erejéig jártam. Akkor azonban úgy véltem, hogy autó nélkül a fesztiválra kényelmesen eljutni szinte a lehetetlenséggel egyenlő, ezért ugyan követtem a programokat, de nem gondoltam, hogy újra ellátogatok majd erre a vidékre. Most is megnéztem a koncert kínálatot, amit kimondottan vonzónak találtam, de meg sem fordult a fejemben egészen szerdáig, hogy Kapolcs helyett ide elmehetnék. Nővéremék vetették fel, hogy nézzek jobban utána, mert ez a Salföldi Dalföld igazán nekem való lenne.

            Az internet segítségével azonnal kiderült, hogy szállás nincs se Salföldön, se a környező településeken, mint Ábrahámhegyen vagy Kékkúton. Ezzel eldőlni látszott, hogy idén is csak virtuálisan leszek jelen az eseményeken. Mivel szeretek hozzászólásokat olvasgatni, ezért a fesztivál facebook oldalán is elnézelődtem szerda délután, s kiderült, hogy valaki felajánlott két helyet maga mellett egy faházban, ahol ő egyedül tartózkodott volna. A hozzászólót alaposabban megnézve örömömben szinte felkiáltottam, ugyanis az egyik volt csoporttársam volt az egyetemi időkből. Azonnal felhívtam. Egy 4 személyes, fürdőszobás, két hálórészes faházban foglalt szállást Ábrahámhegyen, s ugyan ketten már bejelentkeztek, de még én is pont befértem. Végül a volt csoporttársam a fesztivál önkénteseként kapott egy másik szállást, de némi telefonálgatás után csütörtökön bizonyosságot nyert, hogy pénteken utazok a Balaton északi partjára.

Salföldi utcarészletek

            Órákig böngésztem a menetrendeket és a telekocsi hirdetéseket. Fontolgattam, hogyan jutok el a legkönnyebben, és a leggyorsabban Szegedről Ábrahámhegyre. Végül 1 átszállással Veszprém érintésével hajnali fél hatkor indulva majdnem 7 óra alatt buszoztam el a célig. Mivel a szállást csak két órától lehetett elfoglalni rögtön beültem a buszmegállóhoz legközelebbi étterembe, ahol 1400 forintért ettem egy csontlevest, két kakaós palacsintát, és ittam egy presszó kávét.

A salföldi Szent Máté templom, és egy kereszt levendulával

            A szállással teljesen meg voltam elégedve. Rövid pihenés és felfrissülés után öt órakor elindultam boltot keresni. Természetesen a település egyetlen „áruháza” öt órakor bezárt, így vissza kellett mennem a főút mellett levő kisboltba. Magamhoz vettem egy 0.75 literes szénsavas, magnéziumos üdítőt és alapos felkészültség híján, hallgatva a fesztivál honlapjára, úgy döntöttem, nekivágok a könnyednek feltüntetett három kilométeres sétának Ábrahámhegy és Salföld között. Erre azért is kényszerültem, mert a két település között napi két menetrendszerinti busz járat közlekedik. Szerintem nem volt rajtam kívül még egy olyan hiszékeny, mamlasz ember, aki gyalog vágott volna neki a fesztiválnak. Hogy 30 fok felett volt a hőmérséklet az egy dolog, de az útszakasz rendkívül veszélyes volt gyalogos közlekedés szempontjából. Keskenyen kanyargott a kétirányú út, de két autó nehezen fért el egymás mellett, két autó meg egy gyalogos pedig sehogy. Nem győztem félreállni, sokszor a térdig érő csalánba, mert a beláthatatlan kanyarokban, és a viszonylag nagy forgalomban ez tűnt az egyetlen jó megoldásnak.

Raffay Dávid kiállítása

Az üdítőm elfogyott mire Salföld határához értem, s a településre bevánszorogva leültem az első árnyékos padra. Úgy éreztem mivel a házak mesébe illőek voltak, én viszont eléggé rosszul, hogy onnan egy lépést sem fogok tudni megtenni. Pihegtem egy jó darabig, de aztán odaértem még a Fekete-Kovács Kvintett (Fekete-Kovács Kornél – trombita, szárnykürt, Bacsó Kristóf – tenorszaxofon, Cseke Gábor – zongora, Horváth Balázs – nagybőgő, Csízi László –dob) koncertjére, de sajnos továbbra is küzdöttem a gyaloglás következményeivel. A helyszínen vett 400 forintos fél literes ásványvíz elfogyasztása után az árnyékban üldögélve még sok időmbe telt mire elkezdtem értékelni, hogy ott vagyok és végre oda tudtam figyelni az amúgy csodás, és péntek lévén nagyon családias, barátságos környezetemre. Közben a lakótársaim is megérkeztek, akiket nagyon szimpatikusnak találtam, így már közösen éltük át a következő nagy kalandot, egy hirtelen lezúduló özönvízszerű zivatart. A fesztivál stábjának férfi tagjai az elektromos berendezések kimenekítése után vizes pólóversenyt rendezhettek volna. Mi egy romos épületbe menekültünk, ahol volt időnk elmélyedni Raffay Dávid szobrászművész kiállításában. Szerencsére amilyen gyorsan jött a vihar, olyan gyorsan is távozott, ideiglenesen patakká változtatva Salföld utcáit.

A salföldi iskolaudvar színpadán a Fekete-Kovács Kvintett

            Az új felállású Gyémánt Bálint Trió (Gyémánt Bálint - gitár, Bartók Vince - basszus, Szabó Dániel Ferenc - dob) első fesztivál koncertje a vihar miatt késve kezdődött, de ez senkit nem zavart. Az eső után azonban előjöttek a szúnyogok, s hiába kerültek elő a táskákból a szúnyogriasztók, nem sok esélyünk volt ellenük védekezni. A naplemente után az idő meglehetősen hidegre fordult, amúgy is mindenünk nyirkos volt, így arra kényszerültem, hogy a magammal cipelt több kilós túlélő felszerelésemből felvegyem a bokáig érő piros esőkabátom. A koncertet nagyon élveztem. Azt már mindenki tudhatja, aki követi a blogomat, hogy mennyire kedvelem és tisztelem Gyémánt Bálintot, s hogy milyen sokat jelent nekem az a fajta zeneiség, ami belőle árad bármelyik projektjét veszem is alapul. A koncert után volt vele egy beszélgetés a magyar jazzoktatás jövőjéről, azt is meghallgattuk. Igazából számomra az volt a legfontosabb üzenete, hogy mindenki találja meg, majd merjen rálépni a saját útjára.

Gyémánt Bálint Trió

            A Gyémánt Bálint Trió koncertjét az iskolaudvaron a ZEEG (Eichinger Tibor – gitár, Eged Márton – basszus, Gavallér Csaba – dob, Zrubka Zsombor –vibrafon) zenekaré követte. Bevallom a Dalföldig még csak nem is hallottam róluk, de szeretem a meglepetéseket, így beültem a többiekkel az első sorba. Jó lenne, ha a jövőben a programfüzetben is írnának egy rövid, néhány mondatos ismertetőt a fellépőkről, nem csak a honlapon. A vibrafonos játéka, illetve maga a vibrafon kötötte le leginkább a figyelmemet. Hogy milyen stílusban zenéltek arról igazából nincsenek szakmai fogalmaim, de a modern jazz kategóriájába minden belefér. Számomra szép dallamos ívek társultak a koncerten rock zenei elemekhez, s meglepően jól illeszkedett bele ebbe a történetbe a vibrafon.

ZEEG Zenekar

            Körülbelül éjfél lehetett, amikor elindultunk vissza Ábrahámhegyre, immáron én is autóval közlekedtem. Az utolsó koncertre (Párniczky Quartet) már nem volt erőnk ott maradni. A szállás felé, de még Salföldön ért minket egy újabb meglepetés, megszondáztatták Gábort a rendőrök. Mehettünk tovább, s mikor a sűrű, hömpölygő ködbe/párába takarózott a táj, a korom sötétben eszembe jutott, hogy ugyan milyen „jó” lenne most ott a szállás felé gyalogolni.

            A faházban szúnyogok serege várt ránk. Egy ideig még kergettük őket, aztán mindannyian úgy határoztunk, hogy füldugóval fogunk ellenük védekezni.