2019. július 11., csütörtök

Ábrahámhegyi kalandok az 5. Salföldi Dalföld második napjának délelőttjén (2019. július 6.)

            Kora hajnalban a szállásunk ablakain beömlő napfény, és a koncertet adó madarak ébresztettek. Már-már visszaaludtam volna, amikor a faháztól alig 100 méterre beindult a vonatforgalom. Pihentem azért még egy darabig, próbáltam kitalálni, hogy mivel töltsem az 5. Salföldi Dalföld művészeti fesztivál második napja által kínált délutáni programokig az időt. A Balaton partjára mindenképpen szerettem volna lemenni, csak nem a fizetős strand területén.

Ábrahámhegyi szállásunk

            Miután összeszedtem magam, átvágtam a szállástól egy csapáson keresztül a part irányába. Szabályos közlekedéssel, sétálhattam volna egy kilométert is a zebráig. Elérve a műutat megálltam, és tanakodni kezdtem, hogy jobbra, vagy balra induljak-e. Épp akkor kerekezett arra egy helyi lakos, s látva bizonytalanságom, megkérdezte segíthet-e valamiben. Felvázoltam neki a problémámat a strand nélküli partszakaszról. Az idős úr egy ideig gondolkodott. Előbb azt mondta nemigen van errefelé ilyen, aztán felcsillanó szemmel két lehetőség is az eszébe jutott. A gond ott kezdődött, hogy a kerékpárútról az első, horgászok által használt lejáratot csak az veheti észre, aki tudja hol van. A „csónakkikötőt” sem olyan egyszerű megközelíteni, viszont a bácsi szerint természetfotósként azt a helyet feltétlenül meg kellene néznem. Mikor a távolságokról kérdeztem, a férfi úgy döntött, ha nem veszem tolakodásnak, inkább elkísér, úgysincs más dolga. A bácsika rendkívül tájékozott volt, egy tartalmas élettel a háta mögött. Mindenhez hozzá tudott szólni, és mindenhez volt egy saját története. Hallgatva őt úgy véltem addig jó, míg olyan életet él az ember, amiről ilyen gazdagsággal lehet mesélni, már ha van kinek. Végül a körülbelül másfél kilométeres utat majdnem egy óra alatt tettük meg. A horgászlejáratot, ami valóban szinte láthatatlan volt a kerékpárútról, magas nádas övezte. Nem volt túl bizalomgerjesztő, így tovább bandukoltunk a következő kanyarig, amit persze újabbak követtek. A közös sétánk Balatonrendesen ért véget. Bementem jobbra, amerre a férfi mutatta, és néhány méter megtétele után rögtön a természetben találtam magam. Az általam partnak gondolt partig legfeljebb gumicsizmában lehetett volna ott eljutni, vagy csónakkal. A balatoni kilátással így ugyan nem voltam megelégedve, de néhány csalódott másodperc után már megilletődve álltam ott, mert a hely bizonyos szempontból tényleg varázslatos volt.


            Miután kigyönyörködtem magam, nagyjából negyed óra alatt visszaértem Ábrahámhegyre. A Bökk-hegyi kilátó felé indultam, de akkor már nagyon szenvedtem a hőségtől. Az út ezáltal rendkívül meredeknek, és hosszúnak tűnt. Ráadásul a kilátóba végül nem is tudtam felmenni. Tériszonyom következtében csak az első szintig jutottam, onnan nem sok mindent lehet látni. A nyitott csigalépcső, és a vékony, viszonylag alacsony, enyhén kifelé döntött rácsos korlát kifogott rajtam.

A Bökk-hegyi kilátó, és a látvány az első szintjéről

Szoktam mondogatni magamnak, ha fényképezőgép van a kezemben, hogy nézzek olykor-olykor hátrafelé is, mert úgy másként láthatok meg dolgokat. Ennek köszönhetően a meredek utca egyik pontjáról csodálatos rálátásom nyílt 30x zoom mellett a Balatonra, ami kicsit kárpótolt a kilátó miatt. S épp akkor úszott át a színen méltóságteljesen néhány vitorlás hajó.

A meredek utca tetejéről felfedezett vitorlások

A vizem a kilátónál elfogyott. Elmentem az „áruházba”, de egy palack ásványvizet sem tudtam venni. Kólából és társaiból azonban volt bőven, s mivel a csapvizet előző nap már ihatatlannak minősítettem, kénytelen voltam ezekkel az üdítőkkel beérni. 3 liter itallal a hónom alatt, és hátamon a mázsás, alapvetően túlélő felszerelést tartalmazó hátizsákkal, még várt rám egy tikkasztó séta a tűző napon.

Alig vánszorogtam vissza a kinti viszonyokhoz képest meglepően hűvös faházunkba. Azonnal a zuhany alá álltam, majd befeküdtem a kereszthuzatba. Maradt még egy kis időm pihenni a délutáni programok előtt.