2019. július 20., szombat

5. Salföldi Dalföld (2019. július 6.)

Tóth Viktor - Gyárfás István duó, Indigó, Barabás Lőrinc

            A művészeti fesztivál második napjának első hivatalos programján csak gondolatban vettem részt. Bár csupán az ábrahámhegyi strandig kellett volna elvonszolnom magam, hogy láthassam a Magyarhang zenekar csobbanását a Balatonban, mégis úgy döntöttem, tartalékolom az erőmet a későbbi koncertekre. Felvetődhet bennetek a kérdés, hogy minek járok egyáltalán nyári fesztiválokra, ha ennyire nem bírom a hőséget. Leginkább azért, mert a fizikai megpróbáltatásaim dacára sem tudok ellenállni a minőségi időtöltésnek. Igazából a „nagyobb” rendezvények köre számomra erőteljesen leszűkült részvételi szándék szempontjából. Ennek számtalan oka van, ezek felsorolásától most eltekintenék. A Salföldi Dalföldön idén megtaláltam azt, amit általában a hasonló jellegű fesztiválokon keresni, és rendszerint hiányolni szoktam. Az ízlésemnek megfelelő élő zenéken túl a családias hangulatot, a barátságos légkört, és nem utolsósorban a nyugodt, fenséges környezetet.

            Tóth Viktor nyitott jazz órája előtt - enni- és innivaló után kutatva - lakótársaimmal a Salföld Majorban kötöttünk ki. Nem tudtunk ellenállni a zsíros kenyér hívogató illatának. Ráadásul a Major bolthelységében nagy meglepetésemre képeslapokat is árultak. Mivel imádom őket, rögtön vettem hármat a kínálatukból. A málnaszörpömet szürcsölgetve előbb a távoli lovakat bámultam, aztán a közelünkben elnyúlt cicákat. Bevallom őszintén, elég nehezen keltem fel onnan.

Salföld Major

            A jazz óra Tőke Gyula pajtájában került megrendezésre. A másfél órás zenei ismeretterjesztő előadáson olyan fél óra után kezdtem el érezni azt, hogy leginkább a túlélésre koncentrálok. A ritmus még megvolt, talán az AABA zenei forma is, de aztán sajnos sokszor vesztettem el a tartalmi gondolatmenet fonalát. A meleg mellett nemcsak a millió apró légy bosszantott, hanem az olykor-olykor arra vetődő ló- és kecskedarazsak is. Így a pajta falain kiállított Csóka László festményeken sem túl gyakran tudott nyugodtan megpihenni a tekintetem.

Nyitott jazz óra Tóth Viktorral

            Tóth Viktor (alt szaxofon) és Gyárfás István (gitár) duó koncertjéig lakótársaimmal a pajta udvarában beszélgettünk, a kerti fűszernövények illatában. Méhes Csaba pantomimszínházi előadására ez idő alatt a pajta zsúfolásig megtelt. El sem tudtuk képzelni honnan került elő az a sok kisgyermekes ember. Mire Tóth Viktorék koncertje elkezdődött a szomszédos iskolaudvarban, szerencsére a hőség valamelyest enyhült. Kezdtem magamhoz térni. A zene kellemesen ballagott el a naplementével. Azt ugyan nem teljesen értettem, hogy egy jazz duó miért nem tudja/akarja felvenni a templomharang zúgásának ritmusát, ha már egyszer az is csatlakozott néhány perc erejéig a formációhoz. Eszembe jutott a néhány évvel ezelőtti salföldi Harcsa Veronika – Gyémánt Bálint koncert, s a dal, ami szinte tökéletesen illeszkedett ebbe a harangjátékba. Az emlékeimbe merülve inkább azt hallgattam, ameddig a harang szólt.

Tóth Viktor és Gyárfás István

            A Hungarian Folkembassy és Bognár Szilvia előadása alatt visszasétáltunk a pajtához enni, mert az iskolaudvarban már nem volt szabad asztal. A zenét ott is tudtuk élvezni, de a szúnyogok túlságosan hamar megtaláltak bennünket. Menekülőre kellett fognunk, azonban mindenhol hatalmas felhőkben zümmögtek körülöttünk. Még a pulóverem sem nyújtott túl sok védelmet ellenük. A magunkra fújt szúnyogriasztótól is csak a testünk ragadt. Csíptek bennünket, ahol értek.

            Még elkaptuk a sok nézőt vonzó népzenei koncert utolsó két számát. Mint a hiénák úgy várakoztunk a felszabaduló székekre, hogy az Indigó zenekar koncertjére jó helyet szerezhessünk magunknak. A földön már nem szívesen üldögéltünk volna. Nem volt ugyan olyan hideg, mint a fesztivál előző estéjén, de azért ismét elgondolkoztam azon, hogy felvegyem-e a piros esőkabátom.

Palágyi Ildikó projektjét (Palágyi Ildikó - ének, Gyémánt Bálint - gitár, Bartók Vince - basszus, Szabó Dániel Ferenc - dob) a szegedi Jazz-kocsmában hallottam először. A Northern Song című számukba, amihez Ászity Boglárka azóta készített egy fantasztikus animációs videót is, már akkor beleszeretettem. Ez a dal ugyan most nem hangzott el, de bemutatásra került egy friss szerzemény, amiből részemről egy újabb szerelem lett. A dalból egy részletet láthattok is a bejegyzés végén felrakott videómban.

Indigó

A zenekarnak nem volt egyszerű dolga. A színpadot a fények miatt szó szerint elözönlötték a rovarok. Már a látványtól is rosszul voltam. Ezért minden tisztelem őket illeti, hogy ilyen derekasan helyt tudtak állni. Nekem ez annyira nem sikerült videózás közben. Néha bizony csapkodtam a kezemre szállt szúnyogokat, ami meg is látszik a felvételeken.

Az Indigó után Barabás Lőrinc Algorhythm című albumának bemutató koncertje következett. Mivel nagyon szeretem a kísérleti elektronikus produkciókat, egyáltalán nem csodálkozom azon, hogy végül ez a koncert lett a fesztiválon a kedvencem. Úgy éreztem, hogy ez az előadás méltón koronázta meg az 5. Salföldi Dalföldön eltöltött két mesés, élmény dús napomat.

Barabás Lőrinc

A fesztivál záró napjára már nem tudtam ott maradni. A buszos utam hazafelé pedig felért egy kisebb katasztrófával. Nem fejezhetem azonban be ezt a bejegyzést ilyen negatívan, ezért hajnali vendégünket még mindenképpen megemlíteném, aki szállásunk udvarán bukkant fel 4 óra körül. Egyik lakótársam épp kiment egy kicsit levegőzni a faházunk elé, amikor megjelent előtte egy gyönyörű róka, szájában valami nagy, hófehér zsákmánnyal. Szólt nekem, ha már úgyis fent voltam, hogy nézzem meg én is. A róka egy ideig ott álldogált velünk szemben, aztán amilyen hangtalanul érkezett, olyan gyorsan el is tűnt a szemünk elől. Talán csak álom volt az egész.