2016. november 21., hétfő

Patrick Modiano: Éjfű

Patrick Modiano: Éjfű /regény, Tarandus Kiadó, 2014/


            Patrick Modiano, akinek első regénye 1968-ban jelent meg, számos rangos irodalmi díj tulajdonosa, 2014-ben megkapta az irodalmi Nobel-díjat is. A kíváncsiság vezérelte választásomat, utólag már kicsit bánom, hogy nem néztem utána melyik regényével lett volna érdemes elsőként megismerkedni. Ha most kezdenék neki, akkor talán nem Jean ezen történetét vettem volna le a könyvtárban a polcról, hanem ifjúsági regényét a Catherine Certitude-t. Habár ez a regénye is erőteljesen megosztotta az olvasókat.
            Az Éjfűnek elsőre érdekesebbnek tartottam a címét, mint mondjuk A Kis Bizsuét, most azonban bajban vagyok vele, hogy tulajdonképpen mivel magyarázzam. Számomra ugyanis kicsit külön életet él a regénytől. Az éjre még van bőven ötletem, a fűre azonban már nem sok, s hiába hagyom, hogy a szókapcsolatra jöjjenek elő belőlem a könyvtől független szabad asszociációk, még hangulatában sem sikerül velük a könyvet utolérnem. Mert milyen is a regény hangulata? Kétségtelen, hogy atmoszférateremtő: melankolikus, mégsem túl drámai, inkább borús és titokzatos, mint az éjszaka, aminek sötétje sok mindent megenged és sok mindent el is takar. Bevackolódik az emberbe, ha hagyja. Számomra ez az élmény azonban elég későn érkezett meg, már jócskán túl voltam a regény felén, aztán ismét eltávolodtunk egymástól. Valahogy nem éreztem benne azt a sajátos, egyedi hangot, melyet oly sokan emlegetnek az íróval kapcsolatban. Volt időm olvasás közben eltűnődni teljesen más dolgokon, mégsem érzem úgy, hogy lemaradtam volna a lényegről. Bűnügyi regény, szerelmi történet, lélektani regény? Tulajdonképpen mindegyik és egyik sem. 


Aki szereti és ismeri Párizst, annak ez a könyv viszont igazi csemege lehet, kezdetben még én is úgy gondoltam, hogy milyen izgalmas lesz majd nyomon követni térképen az eseményeket, de aztán ez részemről érdektelenségbe fulladt, sőt így kicsit megterhelőnek is éreztem a sok francia utcanevet, amiket bevallom később már át is ugrottam. Most biztos felvetődik bennetek a kérdés, hogy akkor miért nem hagytam abba az olvasását. Nem, nem azért mert túlságosan érdekelt, hogy hogyan fog befejeződni a történet, hanem mert tetszett hogyan viszonyul az író az időhöz és tetszett annak a gondolata is, hogy tulajdonképpen néha mennyire nem vagyunk tisztában azzal, hogy milyen emberekkel vagyunk körülvéve. Tetszett annak elképzelése, hogy olykor fontosabb két ember kapcsolatában hogyan viszonyulnak egymáshoz, mint az, hogy kik is ők valójában. Végül tetszett az egyszerű, tömör, sallangmentes nyelvezete. S hogy kiderül-e ki volt Dannie? S hogy az emlékek megfeleltethetőek-e a már elmúlt valósággal? S hogy ez valóban annyira fontos-e nekünk, hogy egy életen át elkísérjen bennünket? Nehéz kérdések, de a válaszokat részben megtalálhatjátok rá a regényben, Jean életén keresztül. Ha van kedvetek, sétáljatok vele egyet Párizs múltjában és jelenében!
„…az élet legbensőségesebb pillanatait az ember nem jegyzi le, fél, ha papírra veti, elveszíti őket.” (31.old)